.
Jesteś tu: Start Teoria
Jeśli podoba Ci się ta strona, to możesz polecić ją swojemu znajomemu.
.
Według zapisów historycznych pierwsze smaropodobne substancje- oleje i wodę stosowano do redukcji tarcia już 2400 lat p.n.e. Na wyrytej płaskorzeźbie na ściana grobowca faraona w Egipcie datowanej na 2400 p.n.e. można zobaczyć postać człowieka lejącego substancję smarną-redukującą tarcie do przesuwania bloków kamiennych i posągów.
Rydwany z innego grobowca faraona egipskiego sprzed około 1400 p.n.e miały smarowane piasty substancją smaropodobną na bazie tłuszczu zwierzęcego. Są dowody również, że w tych czasach stosowano pierwszy naturalny asfalt, ale większość olejów smarnych i substancji smarujących była pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz dodatków mineralnych (wapieni).
Historia smarów opartych na technologii zagęszczacza: |
|
1845 |
Wynaleziono w USA smar wapniowy na bazie oleju mineralnego, tłuszczu zwierzęcego. |
1853 |
W Wielkiej Brytani wynaleziono smar sodowy na bazie łoju wołowego i sodu. |
1912 |
W Japoni zaczęto produkcję smarów wapniowych. |
1942 |
Wynaleziono smar litowy, który szybko stał się uniwersalnym smarem stosowanym na całym świecie. |
1955 |
W USA wynaleziono pierwszy smar mocznikowy. |
1962 |
Stworzono smar kompleksowo-glinowy do zastosowań wysokotemperaturowych. |
1972 |
W Japonii zaczęto produkcję smarów mocznikowych nowej generacji. |
Smar jest produktem o konsystencji od płynnej do stałej otrzymywanym poprzez dyspersję zagęszczacza (substancji żelującej) w oleju bazowym tworząc jednolity chemicznie preparat (usieciowanie trójwymiarowe – system koloidalny). Aby udoskonalić niektóre właściwości smarów, w ich skład mogą również wchodzić inne składniki – dodatki uszlachetniające. Mikroskopowy obraz smaru przypomina gąbkę nasyconą cieczą. Gąbkę stanowi zagęszczacz, a ciecz stanowi olej bazowy.
OLEJ |
+ |
ZAGĘSZCZACZ |
= |
SMAR |
Mineralny, |
|
Mocznik aromatyczny (organiczny) |
|
|
Smar płynny:: olej smarujący
Smar półstały: smar plastyczny
Smar stały: Grafit, MoS2, azotek boru, PTFE, itp.
Nie należy mylić smarów plastycznych z pastami smarowymi, które są tworzone poprzez mechaniczne rozpuszczenie dodatków i smarów stałych w oleju bazowym, bez tworzenia chemicznie jednorodnego układu trójwymiarowego.
Do produkcji smarów najczęściej stosowane są oleje bazowe, które są podstawowym składnikiem i stanowią około 70-95% zawartości smarów. Wyróżniamy: oleje mineralne, oleje syntetyczne węglowodorowe PAO, oleje poliglikolowe PAG, syntetyczne estry, oleje silikonowe, tłuszcze roślinne i zwierzęce, etery polifenolowe, chlorofluorowęglowodory i inne.
|
Rodzaj oleju: |
Mineralny |
Diester |
Synt. Poliester |
Synt. PAO |
Poligliokolowy |
fenyloeterowy |
silikonowy |
perfluorowy |
Właściwości smarowe: |
Smarowalność: |
C |
B |
B |
C |
D |
C |
E |
B |
Wysokie temperatury: |
E |
D |
C |
C |
C |
B |
A |
A |
|
Zakres temperatur: |
-30÷130 |
-70÷160 |
-50÷160 |
-60÷160 |
-50÷150 |
-20÷200 |
-70÷200 |
-90÷300 |
|
Stabilność, Utlenianie: |
E |
D |
C |
C |
D |
B |
A |
A |
|
Niskie temperatury: |
D |
A |
B |
B |
C |
C |
A |
A |
|
Kompatybilność z gumami: |
D |
E |
E |
B |
A |
C |
A |
A |
|
Kompatybilność z plastikami: |
D |
E |
E |
B |
E |
B |
A |
A |
|
Uwagi: |
Niski koszt początkowy zakupu |
Słaba kompatybilność z gumami |
Słaba kompatybilność z gumami |
Dobra kompatybilność z gumami z wyjątkiem EPDM i gumy naturalnej |
Dobra kompatybilność z gumami włącznie z EPDM i gumą naturalną |
Doskonała odporność na promieniowanie |
Słabe smarowanie na styku metal / metal |
Najlepsza odporność chemiczna i termiczna. Wysoki koszt początkowy zakupu. |
|
(A): Doskonałe, (B): Bardzo dobre, (C): Dobre, (D): Dostateczne, (E): Słabe |
Typ oleju: |
Mineralny |
Syntetyczny węglowodorowy PAO |
Estrowy |
Poliglikolowy |
Metylo-Silikonowy |
Fenylo-silikonowy |
Polifenyloeterowy |
Perfluorowy |
Mineralny |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
0 |
+ |
- |
Syntetyczny węglowodorowy PAO |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
Estrowy |
+ |
+ |
+ |
0 |
- |
0 |
+ |
- |
Poliglikolowy |
- |
- |
0 |
+ |
- |
- |
- |
- |
Metylo-Silikonowy |
- |
- |
- |
- |
+ |
0 |
- |
- |
Fenylo-silikonowy |
0 |
- |
+ |
- |
0 |
+ |
+ |
- |
Polifenyloeterowy |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
- |
Perfluorowy |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
+ |
(+): Dobra, (0): Dopuszczalna, (-): Słaba |
Rodzaj oleju: |
NBR |
HNBR |
FKM |
EPDM |
ACM |
AU |
CR |
NR |
SBR |
MFQ |
Mineralny |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
0 |
- |
- |
+ |
Synt. Polialfaolefinowe PAO |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
0 |
0 |
- |
- |
+ |
Estrowy |
0 |
0 |
+ |
- |
0 |
0 |
- |
- |
- |
0 |
Poliglikolowy PAG |
0 |
0 |
+ |
+ |
+ |
0 |
- |
+ |
- |
- |
Sillikonowy |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
0 |
- |
Perfluorowy |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
(+): Dobra, (0): Dopuszczalna, (-): Słaba |
Rodzaj oleju: |
POM |
PA |
PE |
PC |
ABS |
PTFE |
PFT |
PP |
PUR |
PVC |
Mineralny |
+ |
+ |
0 |
- |
+ |
+ |
0 |
+ |
0 |
+ |
Biały |
+ |
+ |
0 |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
0 |
+ |
Synt. Polialfaolefinowe PAO |
+ |
+ |
0 |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Estrowy |
+ |
+ |
0 |
- |
- |
+ |
- |
0 |
- |
- |
Poliglikolowy PAG |
+ |
+ |
+ |
+ |
0 |
+ |
- |
0 |
- |
- |
Sillikonowy |
0 |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Perfluorowy |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
(+): Dobra, (0): Dopuszczalna, (-): Słaba |
Dodatki ulepszające smary są przedmiotem badań, które określają lepsze właściwości eksploatacyjne smarów jak i skutki uboczne wynikające z ich reakcji z innymi dodatkami i zanieczyszczeniami. Nie są stosowane przez producentów w dużych ilościach, ponieważ ich degradacja pod wpływem obciążeń doprowadza często do ogólnego starzenia i w efekcie skrócenia żywotności smaru.
Wśród tych dodatków możemy wyróżnić:
Zagęszczacz pełni rolę tworzenia struktury sieciowej (gąbki), która wiąże fazę ciekłą i dodatki w jednolitą strukturę. Nadaje on smarom własności amortyzujące, utrzymuje smar w punkcie smarowym i zabezpiecza przez penetracją ciał obcych. W smarach plastycznych najczęściej stosowanym zagęszczaczem są mydła. Najczęściej są one wytwarzane z kwasów tłuszczowych i zasad, np.:
Kwas tłuszczowy + wodorotlenek / tlenek metalu = mydło + woda
R-COOH + MeOH => R-COO-Me + H20
Spośród zagęszczaczy wyróżnia się mydła proste, hydroksylowe i kompleksowe.
Mydła proste są to sole kwasów organicznych, żywicznych i naftenowych. Mydła hydroksylowe są to sole kwasów organicznych, zawierających w cząsteczce grupę hydroksylową (-OH). Mydła kompleksowe mają bardzo złożoną (kompleksową) strukturę cząsteczki zagęszczacza - Zawierają mydła co najmniej dwóch kwasów o różnej długości łańcucha: małocząsteczkowego np.:octowego i wielkocząsteczkowego np.: stearynowego.
Stosowane są również zagęszczające żele nieorganiczne np.: glinki bentonitowe, krzemionki, oraz stałe węglowodory np.: parafiny, woski, itp.
Ze względu na rodzaj zagęszczacza wyróżniamy następujące smary:
Smary polimocznikowe często określa się jako smary bez mydła (niemetaliczne) i ze względu na brak metali w zagęszczaczu wykazują znaczenie lepsze właściwości smarne, chemoodporność i dłuższą żywotność w wysokich temperaturach i w obecności wody.
Szczególnym rodzajem smarów niemetalicznych są smary fluorowe (teflonowe), PFPE na bazie oleju perfluoropolieterowego z zagęszczaczem teflonowym, które ze względu na proces tworzenia i skład można zaliczyć do past. Są one jednak szeroko stosowane jako smary łożyskowe do bardzo wysokich temperatur i pracy w agresywnym chemicznie środowisku. Ze względu na najwyższą chemoodporność i stabilność termiczną nawet do 300°C i kompatybilność z tworzywami i elastomerami są one najbardziej zaawansowanymi smarami często wybieranymi przez producentów na pierwszy montaż lub jako smar dożywotni.
Zdjęcia struktury włóknistej zagęszczaczy smarów z mikroskopu elektronowego. (smary Kyodo Yushi):
|
|
|
|
|
|
Typ zagęszczacza |
Maks.temp. pracy (°C) |
Odporność na wodę: |
Stabilność i obciążalność |
Uwagi: |
|||
Zagęszczacz mydlany |
Mydło metaliczne |
Wapniowe (stearynian) |
70 |
0 |
0 |
Zawiera 1% wody jako strukturalny stabilizator |
|
Wapniowe (Hydroksystearynian) |
100 |
+ |
+ |
Nie zawiera wody |
|||
Glinowe |
80 |
+ |
- |
Doskonała przyczepność |
|||
Sodowe |
120 |
- |
0 |
Emulguje z wodą |
|||
Litowe (stearynian) |
130 |
+ |
+ |
Smar uniwersalny, mało ujemnych cech |
|||
Litowe (Hydroksystearynian) |
130 |
+ |
++ |
Smar uniwersalny, mało ujemnych cech |
|||
Mydła złożone (kompleksowe) |
Kompleks wapnia |
150 |
+ |
+ |
Twardnieje z czasem i pod wpływem wysokich temperatur |
||
Kompleks glinu |
150 |
++ |
++ |
Odpycha wodę, dobra pompowalność |
|||
Kompleka litu |
150 |
+ |
++ |
Smar litowy z lepszą odpornością termiczną |
|||
Zagęszczacz bez mydła |
Mocznik |
Di-mocznik |
Aromatyczny |
180 |
+++ |
+++ |
Najbardziej stabilny mocznik do aplikacji zamkniętych |
Alifatyczny |
180 |
++ |
++ |
Wielozadaniowy, ulega zmięknieniu pod wpływem obciążenia, optymalny do układów centralnych |
|||
Alicykliczny |
180 |
++ |
++ |
Wielozadaniowy, ale niektóre mają tendencją do twardnienia pod wpływem obciążeń |
|||
Tri-mocznik |
180 |
+ |
0 |
Twardnieje w temperaturze |
|||
Tetra-mocznik (polimocznik) |
180 |
+ |
+ |
Tendencja do pocenia pod obciążeniem. Brak powtarzalności produkcji-niestabilny proces produkcji. |
|||
Orga-niczny |
Teraftalamian sodowy |
180 |
+ |
+ |
Tendencja do separacji oleju bazowego. Podatny na utlenianie ze względu na grupę metalową |
||
PTFE |
250 |
+++ |
+++ |
Najwydajniejszy, ale kosztowny. |
|||
Nieorga-niczny |
Bentonit |
200 |
0 |
+ |
Zwęgla się w wysokich temperaturach w dłuższym okresie |
||
żel krzemionkowy |
200 |
- |
- |
Podatny na rdzewienie w obecności wilgoci |
|||
(+++): Doskonałe; (++):Bardzo dobre; (+): Dobre; (0): Dostateczne; (-): Słabe |
Zagęszczacz |
Zakres temp.pracy (°C) |
Punkt kroplenia (°C) |
Odporność na wodę |
Obciążalność |
Zastosowanie: |
|
Olej min. |
Olej synt. |
|||||
Glin |
-20÷70 |
- |
120 |
B |
C |
Przekładnie, armatura (gaz koksowniczy) |
Kompleks glinu |
-30÷160 |
-60÷180 |
>230 |
B |
B |
Łożyska toczne, styki |
Wapń |
-30÷50 |
- |
<100 |
A |
B |
Uszczelnienia labiryntowe w kontakcie z wodą |
Kompleks wapnia |
-30÷140 |
-60÷160 |
>245 |
A |
A |
Łożyska toczne, uszczelnienia (wysokie obroty, smar dołańcuchów |
Lit |
-30÷130 |
-60÷150 |
<200 |
B |
C |
Łożyska toczne, styki |
Kompleks litu |
-30÷160 |
-60÷180 |
240/300 |
B |
B |
Łożyska toczne, sprzęgła |
Sód |
-30÷100 |
- |
<170 |
D |
C |
Przekładnie |
Kompleks sodowy |
-30÷150 |
-40÷160 |
>220 |
C |
C |
Łożyska toczne (wibracja, trybokorozja) |
Bentonit |
-40÷160 |
-60÷200 |
bez |
B |
C |
Armatura (na bazie silikonu, do próżni wysokiej), przekładnie, styki |
Kompleks barowy |
-30÷160 |
-60÷180 |
>220 |
A |
A |
Łożyska toczne, uszczelnienia, wrzeciona, armatura, łożyska ślizgowe praca w obecności chemii i wody. |
Polimocznik |
-30÷160 |
-60÷200 |
>250 |
A |
B |
Łożyska toczne (smarowanie długoterminowe lub dożywotnie łożysk 2Z lub 2RS) |
PTFE (politetrafluoroetylen) |
- |
-70÷300 |
bez |
A |
A |
Łożyska toczne, armatura, praca w obecności agresywnej chemii, kompatybilny z gumami i tworzywami |
(A):Bardzo dobra; (B) Dobra; (C):Dostateczne; (D): Niedostateczna |
W przypadku zmiany smaru na inny bardzo ważną rzeczą jest mieszalność zagęszczaczy smarów, która wpływa na właściwości i deklarowaną charakterystykę pracy smarów. Słaba mieszalność oznacza, że rezultat po zmieszaniu będzie zupełnie inny, niż oczekiwany odnośnie właściwości i charakterystyki smarów. W takim przypadku zaleca się wypchanie smaru starego i dodatkowo dosmarować węzeł łożyskowy nowym smarem, aby uzupełnić wszelkie braki nowym smarem.
W przypadku mieszania smarów trzeba wziąć pod uwagę zarówno kompatybilność olejów bazowych, jak i zagęszczaczy. Należy ponadto pamiętać, że niektóre dodatki mogą wpływać na stabilność struktury zagęszczacza.
Zagęszczacz: |
Li prosty |
Li hydroks. |
Li kompl |
Li/Ca hydroks |
Ca prosty |
Ca hydroks |
Ca kompl |
Al kompl. |
Ba komp. |
Na kompl |
Pu |
Be |
Li prosty |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Li hydroks. |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Li kompleks |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
0 |
- |
- |
Li/Ca hydroks. |
+ |
+ |
+ |
+ |
0 |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Ca prosty |
+ |
0 |
+ |
0 |
+ |
+ |
0 |
- |
- |
- |
- |
+ |
Ca hydroks. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
0 |
+ |
- |
0 |
- |
+ |
Ca kompleks |
0 |
- |
+ |
- |
0 |
0 |
+ |
- |
- |
0 |
+ |
0 |
Al kompleks |
- |
- |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
Ba kompleks |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
+ |
- |
- |
- |
Na kompleks |
- |
- |
0 |
- |
- |
0 |
0 |
- |
- |
+ |
- |
- |
Polimocznik |
- |
- |
0 |
- |
- |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
Bentonit |
0 |
- |
- |
- |
+ |
+ |
0 |
- |
- |
- |
- |
+ |
(+): Dobra, (0): Dopuszczalna, (-): Słaba |
|
Mydło wapniowe |
Mydło glinowe |
Mydło litowe |
Mocznikowy |
Mydło wapniowe: |
+ |
0 |
0 |
+ |
Mydło glinowe: |
0 |
+ |
- |
0 |
Mydło litowe: |
0 |
- |
+ |
0 |
Mocznikowy: |
+ |
0 |
0 |
+ |
(+): Dobra, (0): Dopuszczalna, (-): Słaba |
Konsystencja jest miarą sztywności/twardości smaru określaną poprzez stopień penetracji smaru. Konsystencja jest stopniowana zgodnie ze skalą opracowaną przez NLGI (National Lubricating Grease Institute). Opiera się ona na stopniu wniknięcia standardowego stożka w smar w temperaturze 25°C w czasie 5 sekund. Głębokość zagłębienia jest mierzona w skali 1/10 mm i im smar jest bardziej miękki tym stożek wnika głębiej w smar i niższy jest numer klasy konsystencji.
Klasa konsystencji wg NLGI: |
Penetracja (10-1 mm) zgodnie z ASTM D 217 |
Wygląd w temperaturze otoczenia |
Zastosowanie: |
000 |
445 - 475 |
Bardzo płynny |
Najczęściej do smarowania rzekładni lub w centralnym układzie smarowania |
00 |
400 - 430 |
Płynny |
|
0 |
355 - 385 |
Półpłynny |
|
1 |
310 - 340 |
Bardzo miękki |
Smarowanie łożysk tocznych i ślizgowych |
2 |
265 - 295 |
Miękki |
|
3 |
220 - 250 |
Średnio twardy |
|
4 |
175 - 205 |
Twardy |
Smar uszczelniający do uszczelnień labiryntowych i armatury |
5 |
130 - 160 |
Bardzo twardy |
|
6 |
85 - 115 |
Najbardziej twardy |
Stabilność mechaniczna: Przedłużona penetracja (odporność na ścinanie). Próbka smaru jest umieszczana w pojemniku i przy użyciu automatycznego urządzenia poddawana 100.000 nacisków. Pod koniec testu jest mierzony stopień penetracji smaru. Różnica między penetracją zmierzoną po 60 naciskach i po 100.000 nacisków jest podawana jako zmiana w 10-1 mm.
Stabilność mechaniczna: Odporność na przepracowanie. Konsystencja smaru do łożysk tocznych nie powinna się zmieniać lub tylko zmieniać się nieznacznie podczas pracy łożyska. Zmiana w strukturze smaru (wielkość zmiękczenia lub stwardnienia) może być oceniona w następujący sposób. Cylindryczny zbiornik napełnia się określoną ilością smaru. Wewnątrz zbiornika jest umieszczana rolka i cały zestaw obraca się przez 2 godziny w temperaturze otoczenia zgodnie z normą ASTM D 1403. SKF zmodyfikował standardową procedurę badania, aby odzwierciedlić warunki pracy smaru. Przeprowadzane testy trwają 72 lub 100 godzin w temperaturze 80 lub 100°C. Pod koniec trwania testu pojemnik ochładza się do temperatury otoczenia i mierzy stopień penetracji smaru. Różnica między pierwotną penetracją i zmierzoną jest podawana jako zmiana penetracji w 10-1 mm.
Lepkość oleju bazowego. Olej bazowy jest to olej będący składnikiem smaru, i faktyczny środek smarujący podczas pracy. Lepkość jest miarą zdolności przepływu cieczy i jest zwykle wyrażana jako czas potrzebny aby standardowa ilość cieczy, w danej temperaturze, przepłynęła przez standardowy otwór. Ponieważ lepkość spada ze wzrostem temperatury, temperatura pomiaru jest zawsze stała. Lepkość oleju bazowego jest zawsze mierzona jako lepkość kinematyczna i wyrażana w cSt, w temperaturze 40°C, a często także 100°C.
Punkt kroplenia. Punkt kroplenia oznacza temperaturę, przy której podgrzewana próbka smaru zacznie wypływać przez otwór wyjściowy i jest mierzona zgodnie z normą DIN ISO 2176. Punkt kroplenia nie oznacza dopuszczalnej temperatury pracy smaru.
Punkt topienia. Punkt topienia oznacza temperaturę, w której smar przechodzi ze stanu stałego w ciekły. Zwykle odbywa się to w wyższej temperaturze niż punkt kroplenia.
Oddzielanie oleju / Separacja oleju. Olej może wydzielać się ze smaru, gdy smar jest długo przechowywany lub na skutek działania temperatury. Stopień oddzielania oleju zależy od rodzaju zagęszczacza, oleju bazowego i metody produkcji. Pojemnik jest napełniany określoną ilością smaru (pomiar przed testem) i obciążnik o masie 100 g jest umieszczany na próbce. Cały zestaw jest wkładany do pieca o temperaturze 40°C na okres jednego tygodnia. Pod koniec tygodnia ilość oleju, która przeszła przez sito jest ważona i podawana jako utrata wagi w %. Ilość oddzielonego oleju jest mierzona zgodnie z normą DIN 51817.
Odporność na działanie wody. Odporność smaru na działanie wody jest mierzona zgodnie z normą DIN 51807 część 1 (test statyczny). Szklany pasek jest otaczany badanym smarem i umieszczany w wypełnionej wodą probówce. Probówka jest zanurzana w kąpieli wodnej na trzy godziny w określonej temperaturze. Zmiana w smarze jest oceniana wizualnie i określana jako wielkość między 0 (bez zmian) i 3 (duże zmiany) w temperaturze badania.
Ochrona przed korozją. Smary powinny chronić powierzchnie metalowe przed korozją podczas pracy. Własności przeciwkorozyjne smarów do łożysk tocznych są oceniane za pomocą metody SKF-Emcor, opisanej w normie DIN 51802. W tej metodzie badawczej w łożysku znajduje się mieszanina smaru i wody destylowanej. Cykl pracy łożyska zmienia się podczas testu od zatrzymania do prędkości obrotowej 80 obr/min. Pod koniec badania stopień korozji jest oceniany według skali między 0 (brak korozji) i 5 (bardzo duża korozja). W ostrzejszej metodzie zamiast wody destylowanej używa się wody z solą, pozostałe czynności są bez zmian. Może być przeprowadzony dodatkowy test polegający na ciągłym przepływie wody przez węzeł łożyskowy. Ta metoda badawcza nosi nazwę testu wymywania za pomocą wody destylowanej. Sposób oceny jest identyczny jak w metodzie standardowej. Jednakże ta metoda nakłada na smar większe wymagania na własności przeciwkorozyjne.
Długość życia smaru w łożyskach tocznych. Urządzenie testowe SKF ROF określa długość życia i maksymalną temperaturę pracy smaru. Łożyska kulkowe są umieszczane w pięciu oprawach i napełniane określoną ilością smaru. Test jest przeprowadzany przy
określonej prędkości łożyska i w określonej temperaturze. Podczas pracy jest przyłożona zarówno siła promieniowa jak i osiowa. Łożysko pracuje aż do uszkodzenia. Czas pracy do momentu uszkodzenia jest liczony w godzinach i obliczana jest długość życia smaru (metoda Weibulla). Ta informacja może być potem używana do określania okresów dosmarowywania w danym zastosowaniu.
Stabilność mechaniczna: Przedłużona penetracja (odporność na ścinanie)
Próbka smaru jest umieszczana w pojemniku i przy użyciu automatycznego urządzenia poddawana 100.000 nacisków. Pod koniec testu jest mierzony stopień penetracji smaru. Różnica między penetracją zmierzoną po 60 naciskach i po 100.000 nacisków jest podawana jako zmiana w 10-1 mm.
Stabilność mechaniczna: Odporność na przepracowanie. Konsystencja smaru do łożysk tocznych nie powinna się zmieniać lub tylko zmieniać się nieznacznie podczas pracy łożyska. Zmiana w strukturze smaru (wielkość zmiękczenia lub stwardnienia) może być oceniona w następujący sposób. Cylindryczny zbiornik napełnia się określoną ilością smaru. Wewnątrz zbiornika jest umieszczana rolka i cały zestaw obraca się przez 2 godziny w temperaturze otoczenia zgodnie z normą ASTM D 1403. SKF zmodyfikował standardową procedurę badania, aby odzwierciedlić warunki pracy smaru. Przeprowadzane testy trwają 72 lub 100 godzin w temperaturze 80 lub 100°C. Pod koniec trwania testu pojemnik ochładza się do temperatury otoczenia i mierzy stopień penetracji smaru. Różnica między pierwotną penetracją i zmierzoną jest podawana jako zmiana penetracji w 10-1 mm.
Moment rozruchowy w ujemnej temperaturze. W tym teście małe łożysko kulkowe załadowane badanym smarem jest zamontowane na urządzeniu pozwalającym mierzyć moment rozruchowy w komorze klimatycznej. Po 2 godzinach w określonej niskiej temperaturze mierzy się moment rozruchowy, a następnie powtarza się pomiar po 1 godzinie. Różnica tych pomiarów jest miarą przydatności smaru do zastosowań w ujemnej temperaturze.
Aparat 4-kulowy – właściwości przeciwzużyciowe. W tym teście 3 stalowe kulki umieszczone w naczyniu zawierające smar, który ma zostać poddany próbie, są unieruchamiane i dociskane ze zmienną siłą czwartą kulką, umieszczoną w uchwycie zamontowanym na wałku silnika elektrycznego. Określa się ciężar przy zespawaniu kulek i średnicę skazy. Im mniejsza średnica skazy zatarcia i mniejszy współczynnik tarcia, tym lepsze właściwości przeciwzużciowe smaru.
Współczynnik obrotowy DN jest wyznaczany jako iloczyn średniej średnicy łożyska (dm)=(D+d)/2 w milimetrach i maksymalnych obrotów (n) [min-1] wg wzoru: DN=n·dm. Wyznacza się go przy doborze smaru do łożysk tocznych. Dodatkowo bierzemy pod uwagę typ łożyska, sposób smarowania oraz warunki pracy.
Maszyna Timkena. W teście pierścień stalowy obraca się wokół poziomo ustawionego wałka trąc o opierający się na nim stalowy blok. Nacisk bloku jest określony i może być zmienny. Badany smar jest natryskiwany w miejscu styku. Testy są przeprowadzane przy stałej prędkości i rosnącym obciążeniu. Określa się obciążenia przy zatarciu i ubetek mas smarowanych elementów.
Odporność na zjawisko efekt Brinella (FEB). Zjawisko Brinella polega na powstawaniu na bieżniach łożysk kulkowych odcisków, spowodowanych naciskiem nieruchomych kulek. (np.: łożyska kół samochodowych, elektrowni wiatrowych). W specjalnym aparacie dwa nasmarowane łożyska kulkowe SA poddawane obciążeniu 800daN przy oscylacji 30 i częstotliwości 24 Hz). Po 50 godzinach zużycie w wyniku efektu Brinella określa się wagowo.
Standard |
ISO |
DIN |
IP |
ASTM |
JIS |
NF |
Preferowana metoda |
Penetracja wypracowana 60cykli |
2137 |
|
50 |
D 217 |
K-2220 7 |
T-60 132 |
JIS K-2220 7 |
Wydłużona penetracja 100.000 cykli |
2137 |
|
50 |
D 217 |
K-2220 7 |
T-60 132 |
JIS K-2220 7 |
Roll Stability |
|
|
|
D 1831 |
|
|
ASTM D 1831 |
Punkt kroplenia |
2176 |
396 |
|
|
|
|
ISO 2176 |
-blok |
6299 |
|
|
D 2265¹ |
|
|
|
-kąpiel |
2176 |
|
132¹ |
D 566¹ |
K-2220 8 |
T-60 102 |
JIS K-2220 8 |
Separacja oleju |
|
51817 |
121¹ |
|
|
|
|
-ważona |
|
|
|
|
|
|
FTMS 791C - 321 |
-ciśnieniowa |
|
|
|
D 1742 |
|
|
|
Lepkość oleju bazowego: |
3104 |
51562 |
71 |
D 445 |
K-2283 |
T-60 100 |
JIS K-2283 |
Odporność na działanie wody: |
|
51807/1 |
|
|
|
|
DIN 51807/1 |
-Wymywanie |
11009 |
51807/2 |
215 |
D 1264 |
K-2220 16 |
|
JIS K-2220 16 |
Korozja płytki miedzi: |
2160 |
51759 |
154 |
D 130 |
K-2220 9 |
M-07 015 |
JIS K-2220 9 |
Aparat 4-kulowy: |
110082 |
51350/4 |
2392 |
D 25962 |
|
|
ASTM D 2596 |
-średnica odcisku |
|
51350/5 |
2392 |
D 22662 |
|
|
ASTM D 2266 |
Emcor-test antykorozyjności: |
11007 |
51802 |
220 |
|
|
T-60 135 |
IP220 / ISO 11007 |
Anti-brinelling: |
|
|
|
D 4170 |
|
|
ASTM D 4170 |
Granica niskich temperatur: |
13737 |
|
186 |
|
|
|
|
|
|
|
D 1478 |
K2220 18 |
|
JIS K2220 18 |
|
Uwaga: Wszystkie metody są równoważne o ile nie wskazano inaczej. |
Smary plastyczne są stosowane w przypadkach, gdy zastosowanie olejów jest nieuzasadnione względami technicznymi lub ekonomicznymi.
Smary są stosowane m.in. do: łożysk tocznych, łożysk ślizgowych, łożysk liniowych, śrub kulkowych, wrzecion, połączeń wał/piasta, sworzni, przegubów, przegubów homokinetycznych, prowadnic, armatury, uszczelnień, sprężyn, przekładni, gwintów, śrub, łańcuchów, lin, wyłączników, połączeń metal/plastik, plastik/guma, metal/guma, itp.
Smary odgrywają dużą rolę w wielu częściach maszyn i zespołach konstrukcyjnych maszyn, przy czym są im stawiane różne wymogi, do których zaliczamy m.in.: kompatybilność z uszczelnieniami i materiałami smarowanymi, obciążalność (wibracje, udarność, naciski), redukcja tarcia, stabilność termiczna, odporność chemiczna na media, ochrona przed korozją, odporność na utlenianie, przyczepność i odporność na działanie wody, możliwość pracy w próżni, przewodność elektryczna lub termiczna oraz możliwość dozowania (ręczne-okresowe lub w systemie centralnym).
Budowa symbolu smaru plastycznego wg zasad ISO 6743/9:1987
Symbol klasyfikacji |
Klasa środki smarne |
Rodzina smary |
Najniższa temperatura pracy |
Najwyższa temperatura pracy |
Odporność na działanie wody i ochrona przeciwrdzewna |
Odporność |
Konsystencja |
ISO – |
– L – |
X |
symbol 1 |
symbol 2 |
symbol 3 |
symbol 4 |
Klasa |
Kolejne elementy |
Znaczenie danego elementu symbolu: |
X |
Ogólny symbol smaru |
A ÷ E (Symbol 1) |
Minimalna temperatura stosowania: A (0 °C), B (–20 °C), |
A ÷ G (Symbol 2) |
Maksymalna temperatura stosowania: A (60°C), B (90°C), |
A ÷ I (Symbol 3) |
Zdolność smaru do pracy w obecności wody i ochrony przed korozją, wg tabeli poniżej: |
A ÷ B (Symbol 4) |
Element opisujący zdolność do przenoszenia obciążeń: |
000 ÷ 6 |
Symbol klasy konsystencji NLGI |
Symbol 3 |
Warunki środowiska |
Ochrona przed rdzewieniem |
Wyjaśnienie: |
A |
L |
L |
|
B |
L |
M |
|
C |
L |
H |
|
D |
M |
L |
|
E |
M |
M |
|
F |
M |
H |
|
G |
H |
L |
|
H |
H |
M |
|
I |
H |
H |
Klasa ISO-L-XCFB-2 jest przypisana dla smaru plastycznego, odznaczającego się następującymi właściwościami eksploatacyjnymi:
Temu samemu smarowi plastycznemu może odpowiadać tylko jeden symbol i klasa. Z tego względu należy podawać symbol odpowiadający najostrzejszym warunkom pracy, w których smar może pracować.
Budowa symbolu smaru plastycznego wg zasad DIN 51825:
DIN – Litera1 – Litera2 – Litera3 – klasa NLGI – Litera4 – Dodatkowy indeks
-Litera 1:
K |
Smar plastyczny oparty na oleju mineralnym lub syntetycznym z danym zagęszczaczem. |
-Litera 2 i 3:
P |
Smary dobrze zachowujące się pod dużym obciążeniem |
F |
Smary z dodatkiem smarów stałych |
PF |
Smary dobrze zachowujące się pod dużym obciążeniem i z dodatkiem smarów stałych |
Smary na bazie olejów syntetycznych otrzymują dodatkowe litery wg DIN 51502, część 1, Grupa3:
E |
Estrowy |
FK |
Fluorowy |
HC |
Syntetyczny PAO |
PH |
Estry kwasu fosforowego |
PG |
Płyny poliglikolowe |
SI |
Płyny silikonowe |
X |
Inne |
-Klasa NLGI: (wg tabeli poniżej):
Klasyfikacja smarów według klasy konsystencji NLGI: |
|||
Klasa konsystencji wg NLGI: |
Penetracja (10-1 mm) zgodnie z ASTM D 217 |
Wygląd w temperaturze otoczenia |
Zastosowanie: |
000 |
445 - 475 |
Bardzo płynny |
Najczęściej do smarowania rzekładni lub w centralnym układzie smarowania |
00 |
400 - 430 |
Płynny |
|
0 |
355 - 385 |
Półpłynny |
|
1 |
310 - 340 |
Bardzo miękki |
Smarowanie łożysk tocznych i ślizgowych |
2 |
265 - 295 |
Miękki |
|
3 |
220 - 250 |
Średnio twardy |
|
4 |
175 - 205 |
Twardy |
Smar uszczelniający do uszczelnień labiryntowych i armatury |
5 |
130 - 160 |
Bardzo twardy |
|
6 |
85 - 115 |
Najbardziej twardy |
-Litera 4:
Litera 4: |
Maksymalna temperatura pracy (°C): |
Zachowanie w kontakcie z wodą wg DIN 51807 część-1 |
C |
+60 |
0 do 40 lub 1 do 40 |
D |
2 do 40 lub 3 do 40 |
|
E |
+80 |
0 do 40 lub 1 do 40 |
F |
2 do 40 lub 3 do 40 |
|
G |
+100 |
0 do 90 lub 1 do 90 |
H |
1 do 90 lub 3 do 90 |
|
K |
+120 |
0 do 90 lub 1 do 90 |
M |
1 do 90 lub 3 do 90 |
|
N |
+140 |
|
P |
+160 |
|
R |
+180 |
|
S |
+200 |
|
T |
+220 |
|
U |
>+220 |
|
-Dodatkowy indeks:
Dodatkowy indeks |
Minimalna temperatura pracy (°C): |
-10 |
-10 |
-20 |
-20 |
-30 |
-30 |
-40 |
-40 |
-50 |
-50 |
-60 |
-60 |
Przykłady oznaczenia smaru wg DIN 51825:
a) Smar plastyczny o symbolu: DIN 51825 KPF 2 K-20
Nazwa: |
Smar plastyczny |
Norma |
DIN 51825 |
Typowe oznaczenie literowe |
KPF |
Klasa NLGI |
2 |
Dodatkowa litera: |
K |
Dodatkowy indeks: |
-20 |
To jest smar plastyczny na bazie oleju mineralnego z zagęszczaczem (K), z dodatkami wysokociśnieniowymi EP (P) i dodatkami smarów stałych (F), w klasie konsystencji NLGI = 2, o maksymalnej temperaturze pracy do +120ºC o dobrym zachowaniu w wodzie (K), z minimalną temperaturą pracy -20ºC.
b) Smar plastyczny o symbolu DIN 51825 KP PG 00 N-30
Nazwa: |
Smar plastyczny |
Norma |
DIN 51825 |
Typowe oznaczenie literowe |
KP PG |
Klasa NLGI |
00 |
Dodatkowa litera: |
N |
Dodatkowy indeks: |
-30 |
To jest smar plastyczny z zagęszczaczem (K), z dodatkami wysokociśnieniowymi EP (P) na bazie syntetycznego oleju poliglikolowego o klasie NLGI = 00, o temperaturze pracy maksymalnej +140ºC (N) i minimalnej temperaturze pracy -30ºC.
|
Smary plastyczne: |
Oleje smarujące: |
Dozowanie: |
Dozowanie smaru co pewien wydłużony czas w uszczelnionych łożyskach. (dłuższe pozostawanie w miejscu tarcia/styku) |
Wymaga urządzenia dozującego olej – smarowanie ciągłe (kropelkowe, rozbryzgowe, recyrkulacyjne) |
Zużycie: |
Można zredukować do wymaganego minimum. |
Wymagana znacząca ilość. |
System smarowania: |
Prosty |
Złożony |
Możliwość wycieków, nieszczelności: |
Mało prawdopodobne przy zastosowaniu tradycyjnych uszczelnień. Dobre właściwości uszczelniające. |
Możliwe, jeśli system uszczelnień jest niewłaściwy lub przeciążony - ryzyko wycieków. |
Zastosowanie do dużych prędkości: |
Ograniczone |
Tak |
Usuwanie zanieczyszczeń: |
Nie |
Ciągłe usuwanie zanieczyszczeń poprzez filtrację i wirowanie. |
Zdolność odprowadzenia ciepła: |
Brak /Ograniczone |
Właściwości chłodzące |
Tarcie wewnętrzne i opory przepływu: |
Ogólnie wyższe, ale redukcję momentu obrotowego można osiągnąć poprzez tunel smarowy w łożysku tocznym. |
Ogólnie niska |
Obciążalność, wibracje: |
Bardzo dobra |
Ograniczona |
Praca w wilgotnym środowisku bez ryzyka korozji: |
Tak |
Ograniczona |
Zakres temperatury pracy: |
-73 do 300 |
-90 do 200 |
Zastosowanie smaru – dobór smaru plastycznego do urządzenia wymaga uwzględnienia wielu czynników:
Okres pracy smaru w urządzeniu jest bardzo zróżnicowany. Może wahać się od 100 godzin aż do całego okresu pracy maszyny „dożywotnio” (for life). Czas użytkowania smaru zależy m.in. od warunków pracy, jakości smaru, konstrukcji punktu tarcia, prędkości, obciążeń i drgań punktu smarowanego, temperatury pracy, kontaktu z wodą, zanieczyszczeń zewnętrznych.
Aby odpowiednio dobrać smar do łożyska tocznego należy określić warunki pracy łożyska, jego podstawowe cechy konstrukcyjne i warunki eksploatacji (średnie obciążenie, współczynnik obrotów DN, prędkość obwodową łożyska, czynniki atmosferyczne, zakres temperatury pracy i inne).
Współczynnik obrotowy DN jest wyznaczany jako iloczyn maksymalnych obrotów (n) [min-1] i średniej średnicy łożyska (dm)=(D+d)/2 [mm] wg wzoru: DN = n•dm. [n·mm]. Jest powiązany z lepkości oleju bazowego w maksymalnej temperaturze stosowania.
Wg SKF średni podstawowy czas pracy (L10) wyrażany w milionach obrotów obliczamy wg wzoru: L10 = (C)p / P
Gdzie:
C - podstawowe obciążenie łożyska, P - równoważne obciążenie łożyska, p – wykładnik;
(p=3 dla łożysk kulkowych, p=2 dla łożysk ślizgowych.)
Istnieją również nomogramy pozwalające na wyznaczenie maksymalnego czasu pracy łożysk kulkowych i ślizgowych. W przypadku łożysk tocznych często występującym problemem jest ustalenie okresu wymiany smaru (tf).
W praktyce, okres wymiany dla normalnych warunków pracy smaru, w temperaturze poniżej <70°C i stosunku P/C < 0,1 może być wyznaczony w godzinach [h], na podstawie poniższego wykresu:
Współczynnik kf niezbędny do tego celu podano w tabeli poniżej:
Typ łożyska: |
Charakterystyka łożyska |
Wartość współczynnika kf |
Łożysko kulkowe |
Jednorzędowe |
0,9…1,1 |
Dwurzędowe |
1,5 |
|
Łożysko poprzecznowzdłużne (kątowe) |
Jednorzędowe |
1,6 |
Dwurzędowe |
2 |
|
Łożysko wrzecion |
α= 15° |
0,75 |
α= 25° |
0,9 |
|
Łożysko czteropunktowe |
|
1,6 |
Łożysko kulkowe, wahliwe (samonastawne) |
|
1,3…1,6 |
Łożysko oporowe, kulkowe |
|
5…6 |
Łożysko oporowe, poprzeczno-wzdłużne (kątowe) |
Dwurzedowe |
1,4 |
Łożyska wałeczkowe |
Jednorzędowe |
3…3,5a) |
Dwurzędowe |
3,5 |
|
Łożyska kompletne |
25 |
|
Łożysko oporowe, wałeczkowe |
|
90 |
Łożysko wałeczkowe, igiełkowe |
|
3,5 |
Łożysko stożkowe |
|
4 |
Łożysko wałeczkowe, baryłkowe |
|
10 |
Sferyczne łożysko wałeczkowe bez rowka prowadzącego |
|
7…9 |
Sferyczne łożysko wałeczkowe ze środkowym rowkiem prowadzącym |
|
9…1 |
|
Wyznaczony na tej podstawie okres wymiany smaru tf powinien być skorygowany do wartości tfq
wg wzoru: tfq=f1•f2•f3•f4•f5•tf poprzez uwzględnienie współczynników f1, f2, f3, f4, f5, których wartości podano w tabeli:
Współczynniki korygujące okres wymiany smaru w łożysku:
Czynniki wpływające na współczynniki korekcyjne: |
Współczynniki do wzoru na tfq |
|
Czynniki zanieczyszczające łożysko f1: |
Umiarkowane |
0,7…0,9 |
Duże |
0,4…0,7 |
|
Bardzo duże |
0,1…0,4 |
|
Obciążenia szokowe i wibracje f2: |
Umiarkowane |
0,7…0,9 |
Duże |
0,4…0,7 |
|
Bardzo duże |
0,1…0,4 |
|
Temperatura pracy łożyska f3: |
Umiarkowana (<75°C) |
0,7…0,9 |
Wysoka (75÷85°C) |
0,4…0,7 |
|
Bardzo wysoka (85÷120°C) |
0,1…0,4 |
|
Obciążenie łożyska f4: |
P/C = 0,1÷0,15 |
0,7…1,0 |
P/C = 0,15÷0,25 |
0,4…0,7 |
|
P/C = 0,25÷0,35 |
0,1…0,4 |
|
Efekt przepływu powietrza przez łożysko f5: |
Lekki przepływ |
0,5…0,7 |
Silny przepływ |
0,1…0,5 |
Częstą przyczyną nadmiernego grzania lub nawet uszkodzenia łożyska, jest wprowadzenie zbyt dużej ilości smaru. W przypadku łożyska uszczelnionego, przyczyną uszkodzenia jest blokowanie obrotu elementów tocznych przez zbyt dużą ilość smaru. Następuje znaczne zwiększenie udziału tarcia ślizgowego, co powoduje wzrost zużycia i wydzielania ciepła. Łożysko się rozgrzewa, aż do przekroczenia temperatury kroplenia smaru. Następuje wyciek smaru; brak smarowania, co pociąga za sobą przyśpieszone zużycie powierzchni skojarzeń trących. Proces ma charakter sprzężenia zwrotnego.
W przypadku nowego, dotychczas nie smarowanego łożyska, przyjmuje się, że smar powinien zapełniać 30…50% wewnętrznej, swobodnej przestrzeni łożyska, obliczanej wg wzoru:
V = (Π/4) • B • (D2 – d2) • 10–9 – (G/7800) [m3] |
gdzie: |
Zarówno niedostateczne jak i nadmierne napełnienie łożyska smarem niekorzystnie wpływa na trwałość łożyska. Napełnienie niewystarczające jest mniej szkodliwe. W skrajnych przypadkach, gdy Dn >1.000.000, jest zalecane napełnianie łożyska ilością smaru, niewystarczającą do wytworzenia ciągłej warstwy pomiędzy elementami tocznymi i bieżnią łożyska.
Najczęściej ilość smaru uzupełniana w łożysku może być obliczona na podstawie jednego z poniższych wzorów:
Ilość smaru (m1) uzupełniana w łożysku okresowo, w trakcie eksploatacji: m1 = D • B • x [g] gdzie x przyjmuje wartość: |
Ilość smaru (m2) do przesmarowania dla bardzo krótkich okresów międzyobsługowych: m2 = (0,5…20) • V [kg/h], |
Ilość smaru (m3) do przesmarowania przed ponownym uruchomieniem łożyska, po kilku latach postoju : m3 = D • B • 0,01 [g] |
W przypadku, gdy jest możliwe odprowadzenie smaru przez szczelinę w uszczelnieniu, całkowite zapełnienie łożyska może być korzystne. Wówczas smar uszczelnia szczelinę pomiędzy wałem i obudową, co zabezpiecza samo łożysko przed zanieczyszczeniem.
***********
to chętnie pomożemy i nawiążemy współpracę.
1) Bezpłatne doradztwo techniczne
2) Współudział w projektowaniu inżynieryjnym urządzeń,
3) Badania i testy w najlepszym laboratorium na świecie,
4) Niezawodne produkty najwyższej jakości,
5) Obniżenie twoich kosztów poprzez dobranie właściwego smaru
oraz określenie optymalnego okresu pracy i dosmarowania łożysk,
6) Monitoring zużycia smaru w laboratorium,
7) Szkolenia pracowników,
8) Niezawodną obsługę,
9) Terminową dostawę,
10) 100% satysfakcji
Życzę samych najlepszych decyzji
i zapraszam do współpracy
dr inż. Rafał Rogalewicz
Szef Doradców MCPOLSKA.PL
Zadzwoń teraz: Tel: 61 822 65 61 lub napisz: biuro@mcpolska.pl
.
MCPOLSKA.PL Sp. z o.o. S.k, ul.Wschodnia 5a, 62-080 Swadzim, tel/fax: +48-61-822-65-61 biuro@mcpolska.pl
do góry